Wednesday, January 14, 2009

Cuka Kayu




Cuka Kayu @ Wood Vinegar

Rata-rata pengusaha tani tahu akan kebaikan dan kelebihan penggunaan cuka kayu/wood vinegar (Pyroligneous acid) . Penggunaan cuka kayu di dalam perusahaan cendawan juga banyak memberikan manfaat dalam penghasilan cendawan yang lebih bermutu dan tahan penyakit. Malah boleh digunakan untuk merawat masalah kulat hijau dan oren yang biasa di alami oleh kebanyakan pengusaha.
Cuka Kayu adalah produk yang terhasil daripada pembuatan arang. Ia merupakan cecair yang terhasil daripada asap pembakaran kayu segar di dalam ruang tertutup. Apabila asap pembakaran disejukkan, ia terkondensasi kepada cecair. Cuka Kayu mentah mempunyai lebih daripada 200 bahan kimia, seperti asid asetik, folmadehid, ethyl-valerate, methanol, tar, dan sebagainya. Cuka Kayu memperbaiki kesuburan tanah, agen penghalau serangga perosak, mengawal pertumbuhan tanaman TETAPI bertoksik untuk ikan dan sangat bertoksik untuk tumbuhan JIKA PENGGUNAAN YANG KETERLALUAN.

Namun begitu, jika nisbah yang betul digunakan, manfaat yang diberikan sangat banyak.
- Meningkatkan pertumbuhan akar, batang, ranting, dan daun, bunga dan buah.
- Dalam sesetengah kes, pertumbuhan sesuatu tumbuhan itu boleh dikawal dengan nisbah cuka kayu yang tertentu.
- Kajian menunjukkan setelah diaplikasikan ke atas orkid dan pokok buah-buahan serta cendawan, menghasilkan kuantiti buah dan cendawan yang lebih banyak.
- Cuka kayu adalah selamat digunakan. Terutamanya dalam rantaian makanan, seperti serangga yang membantu dalam proses pendebungaan.

Namun begitu, tahukah anda bagaimana cuka kayu ini dihasilkan? Berikut adalah kaedah paling asas yang digunakan dalam penghasilan cuka kayu.

Cuka Kayu biasa dihasilkan daripada pembakaran kayu baru di dalam tong dram yang diubahsuai dan dengan corong asap konkrit setinggi 120cm dan berdiamter 4 inci. Satu tong boleh memuatkan 63 hingga 83 kilogram kayu. Kayu yang digunakan untuk penghasilan Cuka Kayu perlulah mempunyai teras kayu.

PROSES PENGHASILAN CUKA KAYU

1.Kayu yang mempunyai teras kayu dirawat selamat 5-15 hari
2.Kayu dilonggokkkan di dalam tong dan susunan antara kayu harus mempunyai sedikit ruang untuk pembakaran yang sempurna. Kayu-kayu dibakar pada suhu 120-430 darjah Celcius(Gambar 1 dan 2).
3.Selepas 1 jam, Letakkan sekeping tile di atas corong asap. Jika cairan berwarna coklat atau coklat pekat, bermakna proses kondensasi sudah boleh dilakukan. Letakkan sebatang buluh yang telah ditebuk (membentuk corong seperti straw) di corong asap.
4.Sediakan bekas untuk menakung titisan-tisian cuka yang jatuh daripada buluh (Gambar 3).
5.Jika kayu dibakar selama 12-15 jam di dalam tong drum 200 liter. Cuka Kayu mentah yang dihasilkan mampu mencecah 2-7 liter.
6.Cuka Kayu mentah diperam selama 3 bulan untuk menhasilkan mendakan. Cuka Kayu tersebut berubah menjadi kekuningan seperti minyak sayur. Dan kemudiannya menjadi warna coklat keperangan dan tar akan termendak. Bahagian atas bekas akan mempunyai warna terang dan minyak jernih (Gambar 4 dan 5).

*Rujukan daripada Food & Fertilizer Technology Center, Taipei, Taiwan.
*Rujukan daripada Haris Iskandar & Kresno Dwi Santosa (Alternatif Pemanfaatan Limbah Kayu oleh Masyarakat)
*Gambar daripada Food & Fertilizer Technology Center, Taipei, Taiwan.
* Alih bahasa & olahan oleh MySpores Blogspot

No comments: