Monday, December 22, 2008

Benih OH Benih....





Perusahaan cendawan di BIP Bemban ini sememangnya satu peluang yang sangat baik buat kami untuk membesarkan perniagaan kami. Ditambah pula projek ini sudah dapat dimulakan.

Tetapi yang amat mengejutkan segala bahan yang diterima hanya sekali sahaja. bermakna selepas ini kami perlu membeli bahan2 dengan duit poket sendiri setelah bahan habis digunakan. Jadi bantuan yang diberikan oleh Jabatan Pertanian hanyalah sekali dalam bajet setiap tahun. Dan projek ini termasuk di dalam bajet untuk tahun 2009. Oleh itu segala bahan diterima dalam kuantiti yang besar.

Jika penutup, plastik, dedak, kapur dan habuk kayu masih boleh diterima jika kuantitinya besar. Namun jika benih...? aduhai... kami masih boleh dianggap kecil dalam perusahaan ini. Dengan bekalan benih sebanyak 600 botol untuk 4 peserta. (150 botol bagi setiap peserta), adalah mustahil untuk dihabiskan kesemuanya dengan segera. Kami mengambil 70 botol untuk digunakan dahulu di dalam tapak pertama kami, dan hanya lebih kurang 25 botol digunakan untuk 800 bongkah yang telah kami siapkan.
Dan lebih mustahil buat 3 peserta lain yang masih baru di dalam bidang ini terutama sekali bila dapur kukus yang dibekalkan jabatan pertanian hanya ada dua (saiz tong dram biasa). Bila nak kejar buat bongkah dan berapa lama masa yang digunakan pula untuk kukus bongkah-bongkah tu? Para peserta tidak kesemuanya dapat lakukan projek ini setiap hari kerana bekerja.

Saya cuma dapat memberikan idea untuk memasukkan benih2 tersebut di dalam peti sejuk untuk melambatkan pergerakan miselium. dan satu cara lain ialah dengan menggunakan beg yang besar (gambar ke-2: menggantikan bongkah standard) untuk penghasilan cendawan secara besar-besaran dan sekali tuai daripada membazirkan benih yang banyak.

Jika rakan2 ada idea, berilah pandangan. kami hargainya.

2 comments:

Unknown said...

agak pelik dengan tindakan jab pertanian ni...macam tiada yang arif dalam jabatan berkenaan. saya cadangkan jualkan benih-benih tu. duitnya simpan untuk beli benih baru secara peringkat. Kita jual bukan bermakna salah guna peruntukan tapi mengelakkan pembaziran bila benih tu rosak.

MySPOREs said...

Terima Kasih kerana memberikan idea yang menarik. Itulah... kami pun pening juga bila begini jadinya. maaf saudara, kerana lambat reply. kami telah praktikkan cadangan saudara dan terima kasih dapat la kami jual sket. dan pada masa yang sama kami upah orang buat bongkah banyak2 dengn stok yang ada dan kami jualkan bongkah untuk dapat rolling balik apa yang dah terlajak. habuk kayu yang dibiarkan dibawah panas terik mentari tu kalau tak dibuat apa2 memang bakal jadi busut le. 7 tan sekali masuk dan curah atas tanah... patutnya dalam stor atau sekurang-kurangnya atas lantai bersimen pun jadilah, tapi ni atas tanah. sekarang ni dah boleh kata separuh daripada 7 tan tu dah tak boleh digunakan sebab rosak. apapun terima kasih atas nasihat saudara kerana sedikit sebanyak membantu kami di sini. :) saya pun tak terfikir pada masa tu sebab dah risau. :P