Sunday, January 11, 2009

Kisah Suntik dan Rehat






Pada Ahad yang lalu, kami bersepakat untuk melakukan suntikan benih pada bongkah-bongkah baru dan melakukan pembersihan benih bagi bongkah-bongkah yang telah matang. Bongkah-bongkah baru hanyalah baru pada penutup sahaja, di mana kebiasaannya kami menggunakan penutup berasaskan filter span. tetapi kali ini kami cuba lakukan dengan penutup yang berasaskan filter kertas. Rata-rata pengusaha bongkah yang lain telah menyatakan kebaikan menggunakan filter kertas berbanding span, jadi kami pun mencuba dengan 1000 bongkah dengan tujuan untuk menguji perbezaan antara span dan kertas. Pada masa yang sama juga, saya cuba buat benda lain daripada yang lain pada paparan kali ini. :P

Rumah pertama kini hampir penuh dengan bongkah-bongkah, hanya tinggal beberapa meter dengan di bahagian hadapan rumah cendawan. Terpaksalah buat rak baru dan tempatkan untuk seribu lagi bongkah-bongkah baru itu. Dan sempit sket... Nampaknya bongkah-bongkah yang akan menyusul perlu ditempatkan di BIP Bemban pula. (Boleh la letak dalam 6-7 ribu lagi).

Kerja pada hari itu dimulakan dengan menyuntik bongkah-bongkah baru. Perbezaan agak ketara dengan penggunaan penutup kertas ini di mana leher dan penutupnya berdiameter lebih besar daripada penutup span. Suntikan benih dapat dilakukan dengan lebih cepat. :)

Setelah selesai proses suntikan. kami berhenti berehat sementara sebelum memulakan operasi pembersihan bongkah-bongkah matang. Kali ini terdapat lebih 15 bongkah telah dicemari oleh ulat-ulat yang kami sendiri tak tahu datang dari mana. tetapi setelah penelitian dibuat. rasanya, bongkah-bongkah ini mula tercemar apabila si kenit dedak padi ni, mengorek span pada penutup dan mula bertelur kat dalam bongkah.

Biasanya sisa-sisa biji gandum yang dikorek dibuang begitu sahaja, pada minggu yang lalu saya tidak membenarkan rakan saya membuang sisa2 tersebut tetapi sebaliknya biarkan sahaja dalam baldi dan ditutup. pada ahad yang lepas saya dapati kesemua sisa-sisa benih kembali memutih dilitupi miselium. ada diantaranya telah mula mengeluarkan payung2 kecil cendawan. saya pun tak pasti adakah cendawan-cendawan ini mampu membesar seperti cendawan di dalam bongkah. InsyaAllah saya akan berikan jawapan pada minggu hadapan untuk meneliti perkembangannya. :)

Sisa-sisa biji gandum pada minggu ini pula kami cuba bongkahkah seperti bongkah biasa. Dalam gambar yang ada 3 biji bongkah tu adalah antara sisa-sisa biji gandum yang dibongkahkan. Biasa la, bila kerja dah siap, mula la buat kerja yang lain pula. Perkembangannya juga InsyaAllah saya akan berikan nanti. Tapi tak tahulah boleh jadi tak sebab baldi yang buat isi sisa-sisa ni pun bukannnya dikukus atau disteril. just buat suka-suka. kalau ada, jadi lauk la nanti heh.

Sebut pasal lauk, hmmm.... memang ada. heheh. Banyak gak cendawan NAKAL yang tumbuh curi-curi melalui tepi penutup. Hmm... memang tak sabar dier nih. kutip dan kutip ada la sket cukup lauk sehidang. kekeke... malam ni baru nak masak. :P yummm...

No comments: